December 26, 2019

Top 5 of the year 2019

2019 was again a very interesting cigar year. Many good cigars were smoked, many (for me) new cigars were smoked for the first time and some new discoveries were made. And after disregarding this topic for the last few years, I would like to present my Top 5 cigars of the past year:

Atypical for me, this year the 1st place is awarded to the ADV - Navigator Vespucci Robusto from the Dominican Republic. For me, this relatively mild cigar is the discovery of the year.

On the 2nd place in my subjective ranking is the upcoming Cohiba - Behike 58. Even if this cigar is too fat for me personally, it impresses with an extremely dense and balanced aroma.

Place 3 goes to a the Trinidad - Reyes from Nov 09. I bought the box a few years ago and then forgot. Fortunately, this little Cuban cigar is exceptionally good at the moment.

The 4th place is shared by two Edición Regionales from Cuba. In my opinion, the Punch - Perferidos ER 2018 5ta Avenida is a cigar with a very good maturing potential, while the Ramón Allones - Robusto XXL ER 2015 BeLux has already matured a few years and is developing very well.


2019 war wieder ein sehr interessantes Zigarrenjahr. Es wurden viele guten Zigarren geraucht, viele (für mich) neue Zigarren das erste Mal probiert und einige Neuentdeckungen gemacht. Und nachdem ich das Thema in den letzten paar Jahren vernachlässigt habe, möchte ich wieder einmal meine Top 5-Zigarren des vergangenen Jahres vorstellen:

Für mich untypisch, geht mein Platz 1 dieses Jahr an die ADV - Navigator Vespucci Robusto aus der Dominikanischen Republik. Diese relativ milde Zigarre ist für mich die Entdeckung des Jahres.

Auf Platz 2 bringt es in meiner subjektiven Rangliste die kommende Cohiba - Behike 58. Auch wenn mir persönlich die Zigarre zu dick ist, besticht sie durch ein einen äußerst dichten und ausgewogenen Aromenverlauf.

Platz 3 geht an eine Trinidad - Reyes aus Nov 09. Die Kiste hatte ich vor einigen Jahren gekauft und etwas vergessen. Zum Glück, den aktuell ist diese kleine Kubanerin außergewöhnlich gut.

Platz 4 teilen sich zwei Edición Regionales aus Kuba. Bei der Punch - Perferidos ER 2018 5ta Avenida handelt es sich um eine Zigarre, die meiner Meinung nach ein sehr gutes Reifepotential besitzt, während die Ramón Allones - Robusto XXL ER 2015 BeLux bereits ein paar Jahre reifen durfte und sich prächtig entwickelt.